خواص درماني گريپ فروت

 

درخت گريپ فروت به اندازه درخت پرتقال و ارتفاع آن تا 12 متر مي رسد. برگ هاي آن سبز و گل آن سفيد است. ميوه گريپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامي که رسيده باشد نازک و به رنگ زرد روشن است. اگر در چيدن گريپ فروت تاخير شود پوست آن کلفت شده و قسمت سفيدي زير پوست ضخيم مي شود و مقداري از آب خود را از دست مي دهد . طعم گريپ فروت رسيده ترش و شيرين و کمي تلخ است. نوعي از گريپ فروت که در شمال ايران مي رويد چون داخل آن قرمز رنگ است به آن توسرخ مي گويند.
گريپ فروت در حال حاضر در چين ، هند ، خاورميانه و در ايران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده مي شود.

ترکيبات شيميايي

گريپ فروت منبع غني ويتامينC  وB1  است. پوست گريپ فروت داراي مقدار زيادي پکتين است. مهمترين ترکيبات شيميايي گريپ فروت ناري گين، ليموئين، سسکي ترپين، آلدئيد، ژرانيول و کادينين است.
گريپ فروت يک ميوه اسيدي است و بهتر است که آن را همراه ديگر مرکبات مصرف کرد و هنگاميکه آن را مي بريد زود آن را مصرف کنيد زيرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ مي شود.
گريپ فروت از ليمو ترش کمتر اسيدي است بنابراين آنهائيکه نمي توانند از ليمو ترش استفاده کنند بهتر است که اين ميوه را به جاي ليمو ترش مصرف کنند.

خواص داروئي

گريپ فروت چون داراي کالري کمي است نوشابه بسيار خوبي براي آنهايي است که مي خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند. گريپ فروت تميز کننده بدن از مواد سمي است و اين مواد را سريعا دفع مي کند و دليل آن اين است که هنگاميکه از گريپ فروت استفاده مي کنيد به علت دفع مواد زائد ممکن است اسهال توليد شود. گريپ فروت داروي خواب است. اگر مي خواهيد خواب خوش و سنگين داشته باشيد يک گريپ فروت و يا آب آنرا گرفته قبل از رفتن به رختخواب آن را بخوريد. ضد سرماخوردگي است و تب را پائين ميآورد. آنهائي که کليه و مثانه و کيسه صفرايشان سنگ توليد مي کند حتما بايد گريپ فروت بخورند. مهمترين کاربرد گريپ فروت براي جلوگيري و درمان بيماري قلبي است و گريپ فروت شفابخش قلب است زيرا کلسترول را پائين آورده و رگها را از وجود چربي ها و مواد رسوب کرده پاک مي کند و پيشرفت تصلب شرائين را متوقف مي سازد. هسته گريپ فروت نيز خواص بسياري دارد زيرا ميکروب کش و ضدقارچ است. البته عصاره هسته گريپ فروت به صورت قرص و کپسول در فروشگاه هاي گياهان دارويي يا برخي از داروخانه ها موجود است مي توانيد خريداري کرده و مصرف کنيد يا اينکه هسته هاي گريپ فروت را جمع آوري کرده و خشک کنيد سپس در داخل آسياب برقي ريخته و پودر کنيد و هر روز مقدار يک قاشق چاي خوري از آن را با آب ميل کنيد يا اينکه همانطوريکه گفته شد همه گريپ فروت را با پوست سفيد آن دو هسته آن در داخل مخلوط کن برقي ريخته و مصرف کنيد.

مضرات

گريپ فروت را نبايد به همراه تعدادي از داروها خورد زيرا اثر آنها را چند برابر مي کند مثلا کساني که داروي فشار خون مصرف مي کنند اگر آنرا با گريپ فروت بخورد اثر دارو زيادتر شده و شخص فشار خونش به شدت پائين مي آيد و خطرناک است.

یک پاسخ

بیان دیدگاه