غذاهاي مفيد يا مضر براي سلا متي

 

گاهي با خود فکر مي کنيد آيا اين غذايي که مي خوريم براي بدن شما مفيد است يا شما را خواهد کشت؟ در زير آخرين يافته هاي علمي در اين زمينه آورده شده است.

قهوه

نگران خوردن قهوه در صبحگاه نباشيد. در حقيقت، قهوه نوشيدني سالمي به نظر مي رسد. يافته هاي جديد حاکي از آن هستند که قهوه خطر ابتلا به ديابت، سکته قلبي، سنگ کيسه صفرا، بيماري پارکينسون، سنگ کليه و نيسروز را کاهش مي دهد.
يک هشدار اين است که شايد خوردن قهوه سياه منجر به کاهش تراکم استخوانها، به ويژه در زنان، شود. اما راه حل ساده اين قضيه اين است که به قهوه شير اضافه کنيد.

شکلات

شکلات تيره، که حداقل حاوي 70 درصد کاکائو است، خواص زيادي دارد. اين نوع شکلات نسبت به نوع سفيد يا شيري آن شکر کمتري دارد و منبع غني از ترکيبات بهبود بخش سلامتي هست،ترکيباتي مثل آنتي اکسيدان هاي پلي فنول و فلاونوئيد (شبيه آنچه در چاي سبز وجود دارد).
تحقيقات نشان مي دهند که خوردن حتي تکه کوچکي از شکلات تلخ خطر لخته شدن خون که منجر به سکته يا حمله قلبي مي شود را کاهش مي دهد، يا حتي فشار خون را پايين مي آورد  و همان طور که خيلي از شما مي دانيد، با خوردن شکلات انسان احساس شادي مي کند و انرژيش بيشتر مي گردد. البته، کالري شکلات بالاست و داراي چربي اشباع شده است، لذا در خوردن آن افراط نکنيد و بيشتر از 62 گرم در روز مصرف نکنيد.

نوشابه هاي گازدار

خبرهاي خوبي در اين مورد وجود ندارد. هم شيره ذرت در نوشابه گازدار و هم شيرين سازهاي مصنوعي در رژيم هاي غذايي، باعث افزايش فعاليت لوزالمعده مي شوند که در نهايت سطح انسولين افزايش يافته و فرد دچار چاقي مي گردد. در تحقيقي که سال گذشته در جامعه شيمي آمريکا صورت گرفت، محققان دريافتند که مواد شيميايي که در نوشابه هاي حاوي شيره ذرت فراوان وجود دارد، خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند. علاوه بر اين، کافئين و اسيد فسفوريک موجود در کولا استخوان ها را نازک مي کنند، به ويژه در افرادي که به طور مداوم از آنها مي نوشند.

آرد جو دوسر

خيلي از افراد مي پندارند خوردن اين ماده هنگام صبحانه خيلي سودمند است، اما بايد تجديد نظر کنند. در مطالعه اي که در بيمارستان اطفال شهر بوستون صورت گرفت، محققان دريافتند که خوردن اين خوراکي به تنهايي براي صبحانه، اشتها و کالري کودکان را در طي روز 80 درصد افزايش مي دهد، در مقايسه با خوردن املت سبزيجات و ميوه براي صبحانه. همچنين بعد از خوردن نان حاوي اين آرد نوساناتي در قند خون ديده مي شود. بنابراين محققان توصيه مي کنند که حتما براي صبحانه مقداري پروتئين مصرف گردد.

پيتزا

پيتزا در حقيقت يک غذاي سالم نيست، اما مواد تشکيل دهنده آن مفيد و سالم هستند. سس گوجه فرنگي غني از ليکوپن (آنتي اکسيداني قوي) است. مطالعات اخير نشان مي دهند که ليکوپن فوايد فراواني دارد، از جمله کاهش خطر سرطان، کاهش کلسترول و فشارخون. با افزودن سبزيجات به پيتزا فوايد آنرا افزايش مي دهيد. اما هرگز سوسيس، پپروني و ديگر موادي را که حاوي چربي هاي اشباع شده هستند در پيتزا استفاده نکنيد. چرا که خود پنير پيتزا هم حاوي اين چربي ها است. از آنجا که کالري پيتزا بالاست، تکه اي از آن را مصرف کنيد.
تخم مرغ

زرده تخم مرغ يک منبع کلسترول است و اين تنها جنبه منفي آن است. البته تحقيقات هيچ موردي مبني بر خطر بيماري قلبي و عروقي در افرادي که تخم مرغ مي خورند، گزارش نداده اند. به عنوان مثال، در تحقيق بين 115000 مرد و زن، هيچ رابطه اي بين مصرف تخم مرغ و احتمال انسداد عروق، حمله يا سکته قلبي در طي 8 سال وجود نداشت، مگر در افراد ديابتي. زناني که روزي يک تخم مرغ مي خوردند کمترين احتمال ابتلا به بيماري قلبي را داشتند. تخم مرغ حاوي پروتئين نيز است، همچنين غني از اسيدهاي چرب امگا است.

ماهي

اگر دو بار در هفته ماهي مصرف کنيد، خطر بيماري سکته، حمله قلبي، مرگ را در خود به طور چشمگيري کاهش مي دهيد. ماهي منبع غني از اسيدهاي چرب امگا 3 است که خطر ديابت، آلزايمر و التهاب را کاهش مي دهند. بهترين نوع آن، نوع چرب و کوچک، مثل ساردين، شاه ماهي شمالي (هرينگ)، ماهي آنچووي، سالمون (وحشي يا پرورشي)، ماکرل (به جز شاه ماکرل) است. ماهي هاي بزرگي مثل شمشير ماهي، تن، تايل ماهي و کوسه در بالاي زنجيره غذاي دريايي هستند و خيلي از مواد آلاينده را در خود انباشته مي سازند. به طور کلي، ماهي تن کنسرو شده مواد آلاينده، همچون جيوه، کمتري نسبت به آلباکور يا تن سوشي دارد. پس مي تواند گزينه خوبي باشد.

شيرين ساز يا افزودني هاي مصنوعي

خبرهاي حيرت انگيز براي افرادي که تمايل به لاغر شدن، دارند: حتي جانشين هاي قند و شکر، طبيعي يا مصنوعي، باعث افزايش وزن مي شوند.  محققان در آزمايشي که روي موش ها انجام دادند، دريافتند به غذاهايي که به طور مصنوعي ساخارين اضافه مي شود و موش ها مي خورند، وزنشان بيشتر مي شود. محققان انديشيدند که زماني که مزه شيرين جانشين شکر با مقداري کالري همراه نمي شود، باعث مي شد که پاسخ موش ها به ديگر کالري ها زياد شده و بيشتر بخورند. اگر چه اين به طور قطع به انسان تعميم داده نمي شوند، اما خيلي از افراد مي گويند با حذف غذاهاي حاوي قند و شکر، آنها در خوردن ديگر شيريني ها زياده روي مي کنند و اين کمبود را جبران مي کنند.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s