زنان سیگاری بخوانند

ایسنا: رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به ترفند کمپانی‌های دخانیاتی به منظور تحت تاثیر قرار دادن زنان برای مصرف سیگار هشدار داد.

دکتر غلامرضا حیدری در آستانه هفته جهانی بدون دخانیات با اشاره به آخرین آمار موجود در رابطه با جمعیت زنان و مردان سیگاری کشور گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل جامعه بالای ۱۵ سال کشور، حدود ۳ درصد زنان و حدود ۲۵ درصد مردان سیگاری هستند که جمعیت زنان سیگاری در مقایسه با مردان کمتر است. همچنین زنان ایرانی در مقایسه با زنان دیگر کشورها، کمتر سیگار مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: هرچند مصرف سیگار در قشر جوان تقریبا رو به افزایش است اما در مقایسه با ۲۰ سال گذشته زنان جوان، بیشتر سیگار مصرف می‌کنند که این امر نگران کننده و زنگ خطری برای آینده است. از آنجا که زنان مادران آینده هستند و می‌توانند نقش آموزشی تاثیرگذاری در فرزندان داشته باشند، مصرف سیگار در آنها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که در صورت افزایش مصرف در آنها باید در انتظار نسلی با سیگاری‌های بیشتری باشیم.

حیدری جریانات فمینیستی سال‌های ۷۰ – ۶۰ میلادی در اروپا و مطرح شدن برابری زن و مرد در آن سال‌ها را فرصتی برای گسترش فعالیت کمپانی‌های دخانیاتی و برنامه‌ریزی آنها برای سیگاری کردن زنان عنوان کرد و گفت: در خلال چند دهه گذشته مصرف دخانیات در مردان دنیا در یک حد متوسط ثابت مانده اما در زنان افزایش یافته است؛ چرا که در این سال‌ها کمپانی‌های دخانیاتی دقت و برنامه‌ریزی خود را برای سیگاری کردن قشر زنان که نصف یک جامعه را تشکیل می‌دهند، منعطف کرده و از تمرکز روی مردان خارج شدند.

وی ادامه داد: کمپانی‌های دخانیاتی از این جریانات فمینیستی سوء استفاده کرده و سیگار را یک رفتار مردانه و مناسب مطرح کردند. بر این اساس است که امسال سازمان بهداشت جهانی بواسطه در نظر گرفتن شعار «جنسیت و دخانیات با تاکید بر حفاظت زنان در مقابل استعمال دخانیات» در روز جهانی بدون دخانیات، این عمل را در جوامع آگاه سازی کرده و به زنان هشدار می‌دهد که تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرند.

حیدری سیگارهایی با برندهای زنانه و نام‌های معروف مد و عطر زنانه را از ترفندهای شرکت‌های دخانیاتی برای جلب زنان به مصرف سیگار عنوان کرد و گفت: کمپانی‌های دخانیاتی بواسطه چنین اقداماتی در نظر دارند زنان را تحت تاثیر قرار داده تا مصرف سیگار در آنها افزایش یابد که در صورت افزایش جمعیت زنان سیگاری، نسل‌ بعدی افراد سیگاری بیشتری خواهد داشت. بنابراین لازم است در این زمینه اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به افزایش مصرف سیگار در دو قشر زنان تحصیل کرده زیاد و تحصیل کرده کم جامعه، ادامه داد: هر چند در این دو گروه افزایش مصرف مشاهده می‌شود، اما در افراد تحصیل کرده این افزایش مصرف بیش از قشر عام است. حیدری گفت: هیچ ضمانتی وجود ندارد که تاهل یا بچه‌دار شدن باعث ترک سیگار شود. هر چند که ممکن است زنان در دوران بارداری یا شیردهی موقتا سیگار را کنار بگذارند

بیان دیدگاه