گوشت کمتر، سلامت بيشتر

درباره فوايد و مضرات گوشت قرمز زياد شنيده ايم. اما اين  که چقدر بايد از آن بهره ببريم و چقدر بايد از آن دوري کنيم، هنوز براي خيلي ها روشن نيست.
پروتئين ها در کنار کربوهيدرات ها و چربي  ها، سه گروه اصلي غذايي را تشکيل مي  دهند که وجود همه آنها براي سلامت بدن ضروري است.
در اين ميان پروتئين ها نقش عمده اي در ساختمان آنزيم هاي بدن، هورمون ها و سيستم دفاعي بدن دارند. همچنين پروتئين ها نقش اساسي در رشد بدن دارند و به همين دليل در کشورهايي که سرانه  مصرف گوشت آنها بالاتر است، متوسط قد جمعيت بيشتر است.
علاوه بر اين، گوشت حاوي مقادير زيادي آهن است و حتما مي دانيد که آهن نقش عمده اي در ساختمان گلبول هاي قرمز خون دارد و کساني که دچار فقر آهن هستند، به کم خوني دچار مي   شوند.
گذشته از پروتئين و آهن، گوشت داراي مقادير قابل توجهي از ويتامين هاي محلول در چربي است. اين گروه از ويتامين ها، شامل ويتامين A (که در بهبود ديد چشم تاثير مهمي  دارد)، ويتامين D (که نقش اساسي در استحکام استخوان ها دارد)، ويتامين E (که يک آنتي  اکسيدان معروف است و آنتي  اکسيدان ها هم خاصيت ضد سرطاني دارند) و ويتامينK (که نقش مهمي  در انعقاد خون دارد) هستند که وجود همه ي آنها براي بدن ضرورت مطلق دارد.
در سال هاي اخير يکي از چيزهايي که دانشمندان و پژوهشگران علم طب و تغذيه مردم را از خوردن آن منع مي کنند، گوشت قرمز است. يک روز مي  گويند گوشت قرمز نخوريد، وگرنه سرطان روده مي  گيريد و چند وقت بعد درباره خطرات گوشت براي قلب سخن مي  گويند.
آخرين خبر از اين دست هم که در روزهاي اخير منتشر شد از اين قرار است: «خانم هايي که زيادي گوشت قرمز مي خورند، در خطر ابتلا به سرطان سينه هستند.»
البته اين خبرها همگي مبناي علمي  دارند و طي تحقيق و پژوهش هايي بدست آمده اند که در اين مقاله به آنها اشاره مي  کنيم. ولي اين سوال هم مطرح است که آيا آن مقدار گوشتي که ما ايراني ها در روز مي  خوريم يا مي  توانيم بخوريم هم مي  تواند باعث اين همه دردسر شود؟ گروهي از دانشمندان مي  گويند اگر چيزي به طور طبيعي غذاي انسان است، حتما بدن هم به آن نياز داشته است. گوشت قرمز (که موضوع اصلي اين مطلب است) منبع کاملي از پروتئين است که بدن ما براي رشد به آن احتياج دارد. تا همين جا معلوم مي  شود که بشر بي  دليل گوشتخوار نشده، بلکه به آن نياز داشته، ولي آيا اين مسئله دليل مي  شود که تا جايي  که پولمان مي  رسد، گوشت قرمز بخوريم؟ پزشکان با اين نتيجه  گيري اصلا موافق نيستند.  «مصرف زياد گوشت قرمز، باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان پستان مي  شود.» داغ  ترين خطر در مورد خطرات مصرف گوشت قرمز، همين خبر است. اين تحقيق، که توسط پژوهشگران دانشگاه ليدز انگلستان انجام گرفته، هفت سال به طول انجاميد و 35 هزار داوطلب زن در آن مشارکت داشتند.  در پايان اين تحقيق که نتايج آن در مجله ي بريتانيايي سرطان منتشر شد، معلوم شد که خطر ابتلا به سرطان پستان در آن گروه از زنان ميانسال که روزي 57 گرم گوشت قرمز خورده بودند در مقايسه با زناني که اصلا گوشت قرمز مصرف نکرده بودند، 56 درصد بيشتر بود. اين در حالي بوده که اين آمار در ميان آنهايي که بيش از بقيه گوشت هاي فرآوري شده، مثل کالباس و سوسيس خورده بودند، به 64 درصد رسيده بود. پيش از اين هم تحقيقي در آمريکا منتشر شد، نشان داد که زياده  روي در خوردن گوشت قرمز ميزان خطر ابتلا به سرطان سينه در زنان جوان را دو برابر مي  کند. اين تحقيق نشان داد که مصرف 1/5 وعده گوشت قرمز در روز، در مقايسه با مصرف همين مقدار گوشت دو يا سه بار در هفته، تقريبا خطر ابتلا به سرطان پستان را دو برابر مي  کند.  به گفته پژوهشگران، مقدار چربي  هاي اشباع شده در گوشت بالاست و اين نوع چربي ها بر ميزان کلسترول خون تاثير دارد. کلسترول پيش درآمدي براي ترشح هورمون استروژن است که ثابت شده خطر سرطان پستان را افزايش مي  دهد. علاوه بر اين، پختن گوشت با حرارت بالا نيز ممکن است منجر به توليد مواد سرطان  زا شود.
البته اين تنها خطري نيست که مصرف گوشت قرمز براي خانم ها به همراه دارد. پيش از اين، در سال 2004 ميلادي، پژوهشگران ايتاليايي به دنبال تحقيقي که نتايج آن در مجله توليد مثل انساني(Journal Reprobuctive Human)  به چاپ رسيد، اعلام کردند که مصرف گوشت قرمز، خطر ابتلا به اندومتريوز را افزايش مي  دهد.  اندومتريوز نوعي بيماري در خانم هاست که طي آن بافت تخمداني، در محل هاي ديگري از بدن، غير از تخمدان هم يافت مي  شود. اين مسئله باعث ايجاد درد و حتي نازايي مي  شود.  پژوهشگران دانشگاه ميلان ايتاليا با مقايسه 500 خانم مبتلا به اندومتريوز و 500 خانم سالم به اين نتيجه رسيدند که در خانم هايي که هر روز گوشت قرمز مصرف مي  کنند، خطر ابتلا به اندومتريوز 80 تا 100 درصد (يعني تقريبا 2 برابر) افزايش مي  يابد در حالي  که اين خطر در خانم هايي که گوشت کمتر و ميوه و سبزيجات تازه بيشتر مصرف مي کنند، تا 40 درصد کاهش مي  يابد.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s