هم رديف شدن ايران با کشورهاي توسعه يافته در درمان نازايي

معاون پژوهشي پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي از هم رديف شدن ايران با کشورهاي توسعه يافته در درمان نازايي خبر داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران جزو کشورهايي است که با دسترسي به برترين روش هاي درمان نازايي، توانسته اعتماد بين اللملي را به خود جلب کند و علاوه بر تامين نيازهاي داخلي، ساليانه تعداد زيادي توريسم بيمار را مداوا کند.
به گزارش ايسنا، دکتر عبدالحسين شاهوردي با اشاره به فعاليت هاي مرکز درمان ناباروري پژوهشگاه رويان، گفت: در دهه 60 دومين گروه بيماراني که به خارج از کشور سفر مي کردند ناباروران بودند. وجود اين نياز در کشور، محققان جهاد دانشگاهي در پژوهشگاه رويان را برآن داشت تا با ورود به اين عرصه بتوانند تا حدودي بر مشکلات درمان ناباروري در کشور فائق آيند به نحويي که از سال 70 تا امروز نه  تنها ديگر در زمينه درمان ناباروري نيازي به کشورهاي ديگر نداريم بلکه ساليانه پذيراي حدود 400 زوج خارجي نيز هستيم.
وي درباره روش هاي درمان نازايي در کشور، گفت: کليه تکنيک هايي که در برترين مراکز درمان نازايي دنيا اجرا مي شود، در مراکز درمان نازايي رويان ارايه مي شود از اين رو با قطعيت تمام مي توان گفت ديگر بيماران نازايي در کشور براي رفع مشکل خود به خروج از کشور نيازي ندارند.
شاهوردي با اشاره به روش تشخيص «پيش از لانه گزيني» براي درمان نازايي، اظهارکرد: در اين روش، تکنيک تشخيص پيش از لانه گزيني براي جنيني که مشکلات ژنتيکي دارد اجرا مي شود، به اين صورت که با استفاده از روش»PGD«  يا تشخيص پيش از لانه گزيني، يک سلول از جنين در محيط آزمايشگاهي برداشته مي شود و با انجام بررسي هاي ژنتيکي اگر سلامت آن اثبات شد، سلول مجدد به جنين منتقل مي شود که در اين روش تمام بيماري هاي ژنتيکي قابل درمان هستند.
شاهوردي در خاتمه با اشاره به فعاليت مرکز سلول هاي بنيادي در مشهد، گفت: جهاد دانشگاهي مشهد با حمايت هاي علمي مرکز رويان در زمينه سلول هاي بنيادي در حال فعاليت است و تاکنون موفق به اخذ دستاوردهاي بزرگي در زمينه سلول هاي بنيادي شده است که انتظار مي رود مرکز درمان ناباروري در استان مرکزي نيز از تجربيات اين مراکز بهره جويد و با شناسايي نقاط ضعف و قوت اين مراکز، در راستاي ساختن مرکزي مفيد تلاش کنند.

بیان دیدگاه