خواص درماني نارگيل

 

نارگيل در حدود سه هزار سال پيش در جنوب آسيا کشت مي شده است. در حال حاضر درخت نارگيل در تمام مناطق استوايي وجود دارد.
مردم اقيانوس آرام نارگيل را به عنوان يک غذاي اصلي مصرف مي کنند و از تمام قسمت هاي اين درخت استفاده مي برند. ضرب المثلي در اين مناطق وجود دارد که مي گويد هر کس که درخت نارگيل مي کارد براي خودش و براي بچه هايش، لباس، ظرف، نوشابه، غذا و خانه درست مي کند.
نارگيل درختي است که به طور قائم بالا مي رود. ارتفاع آن به 30 متر و قطر تنه آن تا يک متر مي رسد.  برگهاي آن دراز و به طول 4 تا 5 متر و مرکب از چند برگچه باريک و دراز است. طول برگچه ها حدود يک متر است.
ميوه نارگيل مانند خوشه، شامل چندين نارگيل با اندازه هاي مختلف است.
ميوه نارگيل کروي شکل است که قسمت خارجي آن ضخيم و سفت و متشکل  از الياف نباتي و داخل آن نيز صاف و سخت است. در قاعده نارگيل سه سوراخ ديده مي شود که چشم هاي نارگيل ناميده مي شود. براي استفاده از مايع داخل نارگيل که شير نارگيل ناميده مي شود اين سوراخها را بايد با جسم نوک تيزي باز کرد و مايع درون آن را بيرون آورد. سپس با چکش آن را بشکنيد و از گوشت داخل آن استفاده کنيد. البته مي توانيد بعد از بيرون کشيدن شير، نارگيل را در داخل فر در درجه حرارت 350 درجه فارنهايت به مدت نيم ساعت قرار دهيد تا نارگيل خود را بشکند.
درخت نارگيل در هر سال حدود پنجاه عدد  نارگيل مي دهد. نارگيل هنگامي که نارس است مقدار بيشتري شير دارد ولي به تدريج ميوه مي رسد و مقدار شير آن کمتر مي شود.
براي خريد نارگيل هميشه ميوه اي را انتخاب کنيد که سنگين باشد. ضمنا آن را تکان دهيد که صداي شير داخل آن را بشنويد زيرا نارگيل اگر بدون شير باشد حتما کهنه است يا اينکه شيرش بيرون آمده و هوا کشيده و خراب شده است. 

ترکيبات شيميايي

گوشت نارگيل داراي آنزيم هاي مختلف مانند انورتين، اکسيداز و کاتالاز  است. در شير نارگيل اسيدهاي آمينه  مختلفي مانند هيستدين، آرژينين، ليزين ف تايروزين، تريپتوفان، پرولين، لوسين و آلانين موجود است.

خواص داروئي

گوشت سفيد نارگيل از نظر طب قديم ايران گرم و خشک است و شير نارگيل کمي گرم و مرطوب است.  نارگيل بدليل داشتن چربي زياد و مواد مغذي چاق کننده است. حرارت داخلي بدن را افزايش مي دهد. براي خوشبو کردن دهان مفيد است.ضعف کبد را درمان مي کند. براي برطرف کردن بواسير مفيد است. ادرار را زياد مي کند. درد مثانه را رفع مي کند. زخم هاي بدن را مداوا مي کند. شير نارگيل ضد سم است.روغن نارگيل در درمان کمر درد موثر است.

مضرات

نارگيل دير هضم است و در بدن خلط توليد مي کند، بنابراين بهتر است با شکر خورده شود.  چون نارگيل گرم است ممکن است در گرم مزاجان اشکالاتي توليد کند. از اين نظر اينگونه افراد بايد آن را با ميوه هاي ترش، ليمو يا هندوانه بخورند.

بیان دیدگاه